Det här med att pausa

Så äntligen mår jag lite bättre. Det krävdes fyra dagar av vila för att det skulle ge sig den här gången. Det riktiga skiftet skedde igår, när jag mitt på dagen lade mig i sängen, drog ner rullgardinen, mediterade och sedan somnade till ljudet av avslappnande musik. Sov till och från i ca 1 timme och efter det kände jag mig som en ny människa. Betydligt piggare och lugnare i sinnet. All stress hade försvunnit och jag kände mig bara så grundad. 

Det känns skönt att veta att det finns sätt att må bättre. Jag är stolt över mig själv att jag lyssnade på kroppen och undvek sådant som kan vara en stress, inklusive koffein och träning, något som för mig kräver en enorm viljestyrka för att inte ta till. Men jag gjorde det. 

Så nu kommer nästa utmaning: att inte få ett till bakslag. Att inte bara köra på nu för att jag fått lite kraft tillbaka. Här blir det svårt för mig. Måste verkligen sakta in, tänka efter och begränsa mig själv nu, i god tid. 
Så vad min hjärna vill just nu är att träna, ett riktigt svettigt pass. Skulle dessutom vilja fixa med all tvätt som vi har samt städa. Men skulle jag göra allt det nu, precis efter att jag börjat må bättre, vet jag att det inte skulle dröja länge innan jag är där igen… Så det är nu jag behöver stanna upp, på riktigt känna in vad som är viktigast för mig, vad jag behöver och vad som faktiskt kan vänta. Det är inte lätt men så nödvändigt. 

Vad är viktigast då? Att jag får röra på kroppen, på något sätt. Därför har jag planerat att åka och simma ikväll, bara för att få in snäll rörelse och motion utan att pressa kroppen för hårt. 
Tvätten får helt enkelt vänta. Det som känns viktigast just nu är att jag umgås med mina barn och ger dem det de behöver. Så det är vad mitt fokus kommer ligga på under dagen idag. 

Kärlek, 

Kommentera här: