Njuta av livet

Precis som rubriken lyder så är det just det här med att njuta av livet som jag tänkt mycket kring idag. 

Jag vill så gärna må bra. Fylla mina dagar och mitt liv med positiva stunder, kärlek, ljus och värme. Jag vill så gärna känna mig glad och pigg. Jag vill så gärna känna mig energisk och stark, såväl på insidan som utsidan. 

Jag vill leva i en vardag fri från all stress och press. Slippa alla krav jag har på mig själv och bara njuta av det som är. 

Jag kan bli så arg på mig själv över att jag stressar upp mig så lätt. Att jag känner ett behov av att kontrollera situationer. Att jag inte bara kan slappna av, inte tänka så jäkla mycket och istället bara njuta av det som är. 

För mitt liv är ju, när man tänker efter, helt magiskt. Jag och mina nära och kära är friska. Vi är trygga. Vi har tak över huvudet, mat på bordet varje dag och en skön säng att sova i varje natt. Jag har två, friska och helt underbara barn som jag får vara mamma till, något som jag drömt om sedan urminnes tider. Jag lever ett sånt fint liv. 

Det är ju dock så lätt att fastna i allt det negativa. Det blir ett mönster som är svårt att bryta. Men jag kan i alla fall, med stolthet, säga att jag jobbar varje dag med mig själv för att utvecklas, för att kunna må bättre och vara en bättre person, mest för min egen skull men även för andra. Sen har vi ju det där med tålamodet då… eller snarare bristen på tålamod i mitt fall. Jag vill ju gärna nå fram direkt. Har jag bestämt mig för något eller ser ett scenario framför mig, stort som smått, ska det hända NU. Men jag vet att det inte är så enkelt när det gäller personlig utveckling. Det tar tid. Kanske hela livet. Att öva upp tålamodet är också en del av allt. Det måste faktiskt inte ske nu på direkten. Det får ta tid ibland. Det är okej att luta sig tillbaka, vila, andas ut och lita på processen. Det kommer lösa sig. 

Ett quote som jag läste i Gabby Bernsteins bok The Universe got your back och som jag verkligen fastnade för var:
 "Jag tar ett kliv åt sidan och låter Universum visa vägen". 
Så enkelt men så sant. För mig var det en lättnad att läsa dessa ord för mig själv. Jag kan släppa taget. Det är okej. Så när jag känner att jag börjar stressa över allt och ingenting, är väldigt mycket uppe i huvudet och oroar mig för saker och ting så säger jag dessa ord tyst för mig själv, eller skriver dem nånstans. Som en påminnelse till mig själv. Och det hjälper faktiskt. 

Kärlek, 

Kommentera här: