Varningssignaler

Jag har ju skrivit om att jag befinner mig i ett bakslag just nu. Och som vanligt när jag gör det börjar jag reflektera mycket kring vad som kan ha föranlett det. Sedan kom jag över ett klipp på youtube där två läkare pratade om vikten av att känna igen sina varningssignaler och bromsa i tid så att man inte kraschar igen. 

Det fick mig att fundera och plötsligt stod det så klart för mig att min kropp har på flera olika sätt varnat mig för detta, i flera veckor nu. Så jag tänkte, för min egen skull, spalta upp mina varningssignaler som en påminnelse till mig själv om vad jag behöver hålla utkik efter och även ta på allvar så att jag inte behöver hamna här igen. 

  • Irritation. Jag har känt mig så extremt irriterad sista tre veckorna och har haft kort stubin, dåligt tålamod (ännu sämre än vanligt) och rytit ifrån mot barnen osv. 
  • Sömnsvårigheter. De sista nätterna har jag haft svårt att sova. Jag somnar, men känslan är att jag sover extremt lätt och vaknar av minst lilla. Som om jag aldrig hamnar i djupsömn. Och huvudet börjar spinna sekunden jag vaknar till. Som om det aldrig riktigt fått vila. 
  • Rastlös/"fixig". Jag har senaste tiden känt ett stort behov av att plocka undan, rensa, städa, ha det ordning omkring mig. Vill bara fixa massa och svårt att vara stilla. Det här är så klassiskt för mig. Det är som att jag försöker skapa ordning runtomkring mig för att det på insidan är väldigt rörigt. 
  • Minnessvårigheter/säger fel. Det här är nog den varningssignal som kommer sist för mig, den sista innan kraschen är ett faktum. Visar sig ofta i att jag glömmer vad jag ska säga, säger fel ord i meningar, kommer inte på vad vissa ord heter och glömsk. När jag tänker efter har jag haft det så i några veckor. Jag har bara inte reflekterat över det förrän nu. 
  • Fysiska symptom. Det här är knappt en varningssignal eftersom kraschen oftast redan har inträffat när de fysiska symptomen dyker upp. Men de är värt att nämnas ändå eftersom de har smugit sig på. Hade jag bara lyssnat in när det började hade jag nog kunnat bromsa in tidigare. Det startar ofta med halsont. Magknip. Sedan matt i benen, lite darrig generellt i kroppen. Ungefär som när man har ett virus i kroppen.

Jag tror jag fått med de viktigaste varningssignalerna nu. Det är dessa fem punkter som jag behöver hålla koll på. Märker jag att dessa signaler börja komma är det ett tecken på att stressen varit för hög sista tiden och att det är dags att sakta in innan det är försent. Härmed lovar jag mig själv att inte glömma bort dessa signaler och att nästa gång, vara lite mer observant för att upptäcka den i god tid. 

Kärlek, 

Kommentera här: